עורך דין תעבורה E&N

תאונות אופנוע וקטנוע

תאונות אופנועים וקטנועים נמצאות במגמת עלייה במדינת ישראל. אין כל ספק שרכיבה על אופנוע, קלנועית או קטנוע, חושפות את הנהגים ליותר סכנות  מאשר נסיעה במכונית. במקרה של נסיעה על רכב דו גלגלי, חשוף הנהג לתאונות אשר עשויות להיגרם מגורמים שאינם תלויים בו לדוגמא: פגיעה מרכב, חיה שקפצה לכביש, או שמא אפילו על ידי נפילה בגין שיבוש בכביש, או בעת ביצוע פנייה במהירות גבוהה.

למרות כל הנאמר לעיל, אנשים רבים ממשיכים לקנות את הרכבים הדו גלגליים האלה בהמוניהם, לאור מספר סיבות עיקריות למשל – הם אוהבים את תחושת החופש שמגיעה עם רכיבה על שני גלגלים במקום ארבעה, הם אוהבים לא לדאוג לחניה, והם גם לא מוצאים את עצמם עומדים בפקקים כשיש עומס בתנועה. עבור אנשים מסוימים, אופנועים פשוט מהנים! ומי לא רוצה משהו כיף בחיים, אך יחד עם זאת, מה עם הסיכונים הכרוכים ברכיבה? במאמר זה נדון על תאונות אופנוע וקטנוע, בכדי להמחיש לכם את הסיכוניים הקיימים.

 

תאונות אופנוע וקטנוע, מהם הגורמים?

אחד הגורמים הגדולים ביותר לתאונות אופנוע וקטנוע הוא חוסר ניסיון. לרוכבים חסרי ניסיון, אין אומדן לגבי יכולות הרכיבה שלהם, ולכן הם נוטים לדחוף את גבולותיהם עד הקצה. בהתאם לכך, ניתן לראות כי רוכבים אלו עושים הרבה יותר טעויות,מרוכבים בעלי ניסיון רב שנים. חוסר ניסיון הוא גורם המהווה בעיה כמעט בכל תחום ובכל פרמטר, במקרה שלנו, אין לרוכבי האופנועים את היכולת להבחין בסכנות ולהגיב אליהן בהתאם, מה שמוביל להתרחשותה של תאונת דרכים.

השוני בין אופנועים וקטנועים לבין רכבים

כאשר נהג עולה על רכב בפעם הראשונה, הוא מתרגל ללחוץ על דוושת הבלם במכונית ובהתאם לכך להאט בהדרגה. לעומת זאת, הליך הלחיצה על דוושת הבלם עשויה להיות קטלנית באופנוע לאור העובדה כי קיימים לאופנועים שני בלמים:

  1. בלם לגלגל הקדמי.
  2. בלם לגלגל האחורי.

הבלמים באופנוע לא עובדים כמו בלמי הרכב. כאשר אופנוע נעצר, הוא רוצה ליפול במהירות בגין חוסר היציבות, ולכן הדרך הבטוחה והיחידה להגיע לעצירה היא באמצעות הבלם הקדמי. רוכבים חדשים נוטים לעיתים קרובות להשתמש רק בבלם האחורי, מה שעלול לגרום להם להתהפך לצד או שמא על הראש במקרה שכזה.

 

 התרחשות תאונות אופנוע וקטנוע בגין חוסר הניסיון של הנהג

גורם מסוכן נוסף אשר עשוי להוביל להתרחשות תאונת דרכים של אופנוע וקטנוע הוא – אי ידיעה כיצד יש להתמודד במצבים שאינם צפויים בכביש. לרוע המזל, זה קורה כל הזמן כאשר רוכבי אופנועים חסרי ניסיון מנסים לבצע "קיצורי דרך" על פני התנועה כדי להתקדם באזורים עמוסים ולפתע רכב מגיח מהצד או מאחור, ואינם יודעים כיצד להתמודד עם זה.

מנתונים שעולים, תאונות אופנוע וקטנוע נוטות לרוב להתרחש באזורים עירוניים מכיוון שיש כל כך הרבה מכוניות אחרות בסביבה ובהתאם לכך, טעות ולו הקטנה ביותר של נהג אחר, עשויה לגרום בקלות להתנגשות ולתוצאה הרת אסון.

 

תנאי הדרך לרוכבי אופנועים וקטנועים

תנאי דרך עשויים להוות גורם משמעותי להתרחשותן של תאונות דרכים לרבות:

  • גשם
  • קרח
  • מהמורות
  • עבודות בנייה
  • כבישים לקויים

במקרים אלו, אופנועים וקטנועים רגישים מאוד לתנאי מזג האוויר וכך גם לתנאי הרוח. ניתן לראות כי, תאונות אופנוע רבות נוטות להתרחש כאשר משב רוח חזק פוגע בהם לפתע, וכתוצאה מכך הם מוצאים את עצמם מחוץ לנתיב הנסיעה, לרוכבי האופנוע אין הגנות זהות לנהגי מכוניות ולכן הם חשופים לפציעות חמורות בכל תאונה.

 

נוהגים באופנוע או בקטנוע? קבלו מאיתנו מספר המלצות להימנעות ממעורבות בתאונה

הדרך הטובה ביותר להימנע ממעורבות בתאונות אופנוע או קטנוע, היא כמובן לא לרכוב בכלל, אך כמובן שזה לא פתרון ריאלי עבור אלו שחפצים בכך. לכן, אם אתם רוכבי אופנועים המעוניינים לרכוב בצורה בטוחה ובכך להפחית את הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים, קבלו מאיתנו מספר טיפים:

  1. לעולם אל תרכבו על המדרכה, רכיבה שכזאת עשויה לסכן את הולכי הרגל.
  2. אל תבצעו סטייה לא צפויה בכביש בגלל "קיצור דרך".
  3. יש ללבוש בגדי מגן, כולל קסדה עם מגן פנים.
  4. אל תמהרו, יש סיכוי גבוה יותר לביצוע טעויות בכביש.

ולבסוף, הטיפ החשוב ביותר הוא לא לשתות אלכוהול או לצרוך סמים ואז לעלות על האופנוע או הקטנוע. רכיבה תחת השפעה משכרת, עשויה להאט את הרפלקסים שלך ולהשפיע על קבלת ההחלטות שלך. אז לפני שאתה מוציא את האופנוע שלך לסיבוב, וודא כי אתה אכן במצב גופני המאפשר זאת.

 

תאונות אופנוע וקטנוע בהתאם לחוק

בישראל תאונות האופנוע והקטנוע נשלטות על ידי אותם חוקים כמו תאונות דרכים. בכל פעם שנהגים עולים על אופנוע או קטנוע, הם חשופים למעורבות בתאונת דרכים. על הנהג המעורב בתאונה לבצע את הדברים הבאים:

  • החלפת הפרטים האישיים לרבות: שם מלא, פרטי ביטוח, מספר רכב וכן הלאה.
  • על הנהג לנקוט בכל הפעולות הנחוצות להחלמת הקורבן בתאונה(מתן עזרה ראשונה)
  • דיווח למשטרה.
  • השתתפות בהליכי בית משפט.
  • תשלום הוצאות רפואיות במקרה שאין ביטוח חובה.

נהג שלא יפעל בהתאם לחוק, מבצע עבירת תנועה חמורה אשר עשויה לזקוף לחובתו סנקציות רבות ומשמעותיות החל מקנס כספי, פסילת רישיון הנהיגה, מאסר על תנאי ועד למאסר בפועל.

 

מסקנות

תאונות אופנוע מתרחשות לעיתים קרובות, לאור הסיבות שמנינו במאמר לרבות: חוסר ניסיון, תנאי הסביבה או תנאי מזג האוויר. אך ישנן דרכים רבות להימנע מהתרחשותן של תאונות אופנוע וקטנוע וזאת על ידי הקפדה על אמצעי זהירות בטיחותיים. כפי שצוין, יש לנהוג בכלי דו גלגלי זה, רק בתנאי רכיבה אידיאליים כדוגמת מזג אוויר שמשי, ראות טובה וכיוצא בזה.

במאמר זה דיברנו על:

דילוג לתוכן