עורך דין תעבורה E&N

אי מתן זכות קדימה

עבירת אי מתן זכות קדימה נחשבת לאחד הגורמים השכיחים ביותר להתרחשותן של תאונות ברחבי הכבישים השונים בישראל. אי מתן זכות קדימה עלול לגרום לתוצאות הרסניות הן על הנהג והן על כלי רכב אחרים בכביש. במאמר זה נדון על מהי חומרת עבירת אי מתן זכות קדימה, הסכנות בגין ביצוע העבירה, והעונש בגינה.

 

אי מתן זכות קדימה, מהי ההגדרה בחוק

בהתאם לתקנה 64(ג) לתקנות התעבורה, בעת התקרבותו של הנהג לצומת במהלך הנסיעה, או כאשר הנהג נדרש להתמזג עם הכבישים, בהתאם לתמרור מתן זכות קדימה, על הנהג להאט את רכבו ובעת הצורך גם לעצור את רכבו בכדי לתת זכות קדימה לרכבים הנכנסים או המתקרבים לצומת / בעת התמזגות בכבישים.  הגדרת מתן זכות קדימה מציינת כי, על הנהג להתאים את עצמו לסיטואציה, ולאפשר לנהגים אחרים את זכותם בכביש ובכך למנוע מצב בו עשויה להתרחש תאונה.

 

מתי עשויות להתרחש תאונות כתוצאה מאי מתן זכות קדימה?

אי מתן זכות קדימה, עשויה להוביל להתרחשותן של תאונות דרכים כתוצאה מכך שהנהג לא האט או עצר את רכבו, ואף נכנס לנתיב הנסיעה או לצומת במהירות נסיעה גבוהה. חשוב להבין כי לא בכדי הוצבו השלטים למתן זכות קדימה, וכאשר נהגים בוחרים שלא להקפיד על כללי התעבורה השונים, הם מהווים סיכון ממשי לביטחונם האישי ולביטחונם של משתמשי הדרך השונים.

 

מהי הענישה בגין אי מתן זכות קדימה?

כאשר נהג לא נתן זכות קדימה, וכתוצאה מכך התרחשה תאונת דרכים, צפוי הנהג לענישה נרחבת ומחמירה. מתחם הענישה משתנה בהתאם למספר הפרמטרים לרבות: חומרת הפציעה, האם הנהג הפוגע עצר בכדי לסייע לנהג הנפגע ועשה כל שמוטל ועליו בדגש על הן נסיבות התאונה. באופן כללי, חשוב להבין כי עבירת אי מתן זכות קדימה היא חמורה גם מבלי שהתרחשה תאונת דרכים כתוצאה מביצוע העבירה, למשל:

העבירה: העונש:
אי מתן זכות קדימה להולך רגל שעומד על מדרכה קנס כספי על סך 250 ₪ ללא רישום נקודות
אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים בבטחה את המעבר חציה קנס כספי על סך 500 ₪, בצירוף של 8 נקודות חובה
סיכון הולכי רגל במעבר חציה הזמנה לדין, בצירוף של 10 נקודות חובה

 

נדרשים לתת זכות קדימה? קבלו מאיתנו מספר טיפים לנהיגה בטוחה

אנו נתקלים לא מעט במקרים בהם נהגים מתלוננים שהצומת הייתה גדושה ועמוסה ועל כן נדרשו בעל כורכם להיכנס לצומת בצורה שאינה בטוחה. בהתאם לכך, קבלו מאיתנו מספר טיפים למתן זכות קדימה בצורה הטובה ביותר:

נסו להיכנס לצומת כאשר קיימת רגיעה בכביש, ובמקרה בו הכביש סואן יש להוריד את מהירות הנסיעה ככל הניתן, ואם בכל זאת לא מתאפשר לכם להיכנס בשלב זה לצומת, יש לעצור את הרכב עצירה מוחלטת.

הימנעו מלחץ ותסכול. גם אם יש מאחוריכם רכבים, הקפידו שלא להיכנס לצומת מהלחץ. במקרה שכזה, נהגים עשויים להגדיל את הסיכוי למעורבותם בתאונות דרכים.

אל תנסו להיכנס בכוח, במקרה של התמזגות כבישים, יש להוריד את מהירות הנסיעה, בכדי לבצע את ההתמזגות הבטוחה ביותר.

 

מדוע יש להעניק זכות קדימה

הסיבה העיקרית לכך שתמיד צריך להעניק זכות קדימה היא בכדי להימנע מתאונה. דרוש רק נהג רשלני אחד שמתמקד ביעד ולא בכלי הרכב האחרים בכביש בכדי לגרום לתאונת דרכים. תאונת שכזאת עשויה להיות בעלת השלכות קשות על כלל המעורבים.

 

ריבוי תאונות דרכים בצמתים בגין אי מתן זכות קדימה

הגורמים העיקריים לכך שנהגים רבים מעורבים בתאונות דרכים בצמתים הם: חוסר סבלנות, הסחות דעת מאחורי ההגה וחוסר מודעות.

חוסר סבלנות הוא כאשר הנהג מרגיש שהמכונית שלפניו נוהגת לאט מדי או מעכבת את נסיעתו.

הסחות דעת עלולות להתרחש כאשר הנהג מנסה לבצע ריבוי משימות בזמן נהיגה כמו בדיקת הטלפון או התמודדות עם ילדים במושב האחורי.

חוסר מודעות הוא כאשר הנהג פשוט לא שם לב לתנועה המתקרבת. לעתים קרובות ניטה לראות שזה נובע בגלל השימוש האישי שלהם בפלאפון.

 

קיבלתם דו"ח בגין אי מתן זכות קדימה?

בעת קבלת דו"ח בגין אי מתן זכות קדימה, צפוי הנהג לענישה נרחבת בהתאם לנסיבות, החל מקנס כספי ועד להזמנה לדין. בשנים האחרונות לאור ריבוי תאונות הדרכים,  הוגברה האכיפה בידי משטרת התנועה. בעת קבלת כתב אישום בגין ביצוע העבירה, בתי המשפט לתעבורה נוטים להטיל עונש חמור על הנהגים, לאור הפוטנציאל הגבוה להתרחשותן של תאונות דרכים.

במקרה שקיבלתם דו"ח ברירת משפט הנושא עימו קנס כספי, או שמא הזמנה לדין, יש להיוועץ עם עורך דין תעבורה מיומן, הבקיא ברזי הדינים השונים, בכדי לקבל ייצוג הולם העשוי להקל עם עונשכם ואף להביא לזיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות.

במאמר זה דיברנו על:

דילוג לתוכן