עורך דין תעבורה E&N

קיבלתם כתב אישום מבית המשפט לתעבורה? זה מה שצפוי לכם

גם נהגים נורמטיביים עלולים למצוא את עצמם עם כתב אישום ביד, בגין עבירת תעבורה. זה יכול להיות כתב אישום תאונת דרכים, נהיגה בשכרות, עבירת מהירות משמעותית, נהיגה בקלות ראש ועוד מגוון עבירות שעונשן כבד וחמור כמו פסילות רישיון, קנסות כבדים ואפילו מאסר. זומנתם לדין מבית המשפט לתעבורה? כך תפעלו:

 

משפט תעבורה = הליך פלילי

דיני התעבורה נחשבים לתחום רחב היקף ולעתים מורכב. הם נכללים בסדר הדין הפלילי ועל כן מתנהלים ככל הליך פלילי אחר, שבו הנאשם עומד לדין בפני שופט והמאשימה היא המדינה. בית משפט שלום הוא זה שמתפקד גם כבית המשפט לתעבורה. אם הוטל ממנו גזר דין שהנאשם מבקש לערער עליו, הדיון יתקיים בבית המשפט המחוזי.
 

"אני יכול לייצג את עצמי"

אם תיכנסו לאולם רנדומלי בבית המשפט שבו מתנהלים דיוני תעבורה, תופתעו לגלות כמות מכובדת של אנשים שבחרו לייצג את עצמם ולהימנע מליווי או לכל הפחות התייעצות עם עורך דין. אמנם אין לאיש חובה לשכור את שירותיו המשפטיים של עורך דין תעבורה, אך כאשר אדם בוחר להימנע מכך בעת המשפט שלו, הוא נחשף ליד הקשה של המערכת, שלעתים תהיה קשה עמו מאוד.
כאן מתגלים כל הפערים שבין ייצוג משפטי מקצועי לבין ייצוג עצמי: פסיקה חדשה שהנאשם לא מודע לה גרמה לשופט להטיל עונש קשה כפליים; העדר תיעוד מצד הנאשם שתומך בטענותיו; סתירה עצמית של נתונים בנוגע לעבירה; אי ידיעת החוק; אי ידיעת הזכויות (למשל היכולת של אדם לבקש הפחתה בעונש לאורך נסיבות אישיות) ועוד שלל טעויות המובילות לגזרי דין מחמירים מאוד.
 

הקראה ראשונה ותחילת ההליך המשפטי

אם קיבלתם כתב אישום תעבורה, הרי שבתוכו מפורטים העבירה עצמה וסעיפיה בחוק וכן תאריך הדיון. הדיון עצמו נקרא "הקראה ראשונה" ובו הנאשם מתבקש להודות או לכפור בעבירה, לאחר שיוקרא בפניו כתב האישום.
הודאה בעבירה מביאה להרשעה, כך שלמעשה רק כפירה באשמה מונעת אותה ואת קביעת גזר הדין ומאלצת את בית המשפט לדיוני המשך. כאשר קיים ייצוג של עורך דין תעבורה, הוא יוכל לעדכן את בית המשפט כי הוא המייצג בתיק ולדחות את הדיון, כך שההקראה תשובץ לעורך דין תעבורה ולא לשופט תורן, או שיהיה ניתן להציג בה טענות מקדמיות.
טענות מקדמיות הן טענות שמערערות על תוקף כתב האישום ועשויות לפסול את עצם הדיון כמו פגם משמעותי בכתב האישום, התיישנות, הגנה מן הצדק ועוד.
כעת מקבל עורך הדין זמן ללמוד את העבירה ואת נסיבותיה, לעיין בחומרי החקירה המשטרתיים ולבנות קו הגנה יעיל. עורך דין מנוסה ועתיר ניסיון בתיקי תעבורה הוא אדם שמכיר היטב את השופטים השונים, את גישתם, עמדתם ופסיקותיהם ולכן יוכל לצפות מראש את הלך הרוחות מול אותו שופט ולהיערך לכך בהתאם.
 

שלב ההוכחות

נאשם שכפר בעובדות המקרה יזומן לדיון נוסף הידוע גם כשלב "ההוכחות". שלב זה לעתים נמשך על פני מספר דיונים ובמסגרתו מעידים עדים, הנאשם עצמו ולעתים גם מומחים שונים. העדות מורכבת למעשה מחקירה מצד הסנגוריה או התביעה המשטרתית.
 

סיכומים, פסק דין וטיעונים לעונש

אחרי ששלב ההוכחות הסתיים והוצגו כל הראיות, מגיע השלב שבו כל צד (התביעה ועורך דינו של הנאשם) מנסים לשכנע את בית המשפט בעמדתו ולפסוק בהתאם. השופט יקבל החלטה ויפרט אותה בפסק דין מנומק. אם השופט החליט להרשיע, מתרחש שלב הטיעונים לעונש, בו כל צד יציג טענות ושיקולים לעניין הענישה. עורך הדין ידרוש כמובן הקלה בעונש וזאת על סמך נסיבות שונות הנוגעות לעבירה עצמה ולחייו האישיים של הנאשם. בסיום שלב זה ניתן גזר הדין.
 

אל תיגשו למשפט ללא עורך דין תעבורה

עמידה בפני בית המשפט היא לא מעמד נעים ונוח, בוודאי שלא לאדם שביצע עבירת תעבורה חמורה וכעת צפוי לענישה כבדה. זהו גם מעמד מכשיל, שכן אדם שלא מתמצא בעולם המשפט עשוי לגלות שהוא משלם ביוקר, על עבירה שהיה מקום לסיים אותה בתוצאה קלה בלבד או אפילו לזכות ממנה.
בכתבה שפורסמה מטעם עורך דין תעבורה יערית אוליאל מופיע מידע נוסף וחשוב הנוגע למעמדכם כנאשמים, התהליך והזכויות שנובעים ממנו ודרכי הסיוע המשפטיים שעורך הדין מסוגל לספק לכם. אל תוותרו על זכאותכם לייצוג ופנו לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה מיד עם קבלת כתב אישום.

קיבלתם כתב אישום מבית המשפט לתעבורה זה מה שצפוי לכם

במאמר זה דיברנו על:

דילוג לתוכן