עורך דין תעבורה E&N

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

תאונת דרכים היא חוויה טראומטית עבור כל המעורבים בה, הן לצד הפוגע והן לצד הנפגע. בהתאם לנתונים הסטטיסטיים, ניתן לראות כי מרבית ההתנגשויות נגרמות על ידי נהגים דעתם הוסחה במהלך נהיגה, כאשר רוב הסחות הדעת הללו נובעות משימוש בטלפונים ניידים. כיום, השימוש בטלפונים סלולריים נפוץ בקרב הנהגים, עד שכמעט בלתי אפשרי למצוא נהג שלא השתמש בטלפון הנייד שלו בשלב כלשהו, כשהוא מאחורי ההגה.
יש לציין כי, שליחת מסרונים או דיבורים בטלפון הנייד במהלך הנהיגה, עלולים להיות מסוכנים באותה המידה כמו נהיגה תחת השפעה משכרת(אלכוהול / סמים). זכרו, גם אם מעולם לא הייתם מעורבים אפילו בתאונה קלה, הידיעה כיצד להפחית את הסיכויים לכך, עשויה להציל חיים! נתפסתם נוהגים כשבידכם טלפון נייד? במאמר זה נדבר על הענישה, ועל חומרת העבירה, ובנוסף נעניק טיפים בנושא נהיגה בטוחה, כל אלו ועוד במאמר המלא.

 

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, מהן הסכנות?

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה יכול להתבצע במספר דרכים שונות, לרבות: מענה למסרון, צפייה בהודעה או בווידאו, חיוג לאיש קשר וכיוצא בזה. גם שימוש במכשירים ללא ידיים אינו מונע התרחשות של תאונות כמו למשל – צפייה בקליפ של שיר המתנגן ברקע. חשוב לדעת כי שימוש בטלפון סלולרי יכול להשפיע לרעה על זמני התגובה ולגרום להסחת דעת של הנהגים הנמצאים מאחורי ההגה, מה שעשוי להוביל להתרחשותן של תאונות דרכים מדרגות פציעה קלות ועד לחמורות ביותר. אילו הן הסכנות אליהן חשוף הנהג בעת שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה:
· בעת שליחת הודעה, בין אם זה על ידי הזנת טקסט באמצעות מסך מגע או שמא באמצעות פקודה קולית לטקסט כמו סירי, יכולים להסיח את דעתם של הנהגים ולגרום להם להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לסטות מן הנתיב.
· שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה עשוי לגרום לנהג לנסוע במהירות מופרזת.
· בנוסף, מספיק מבט קליל במכשיר הטלפון במהלך הנהיגה, וכתוצאה מכך זמן התגובה של הנהג פוחת משמעותית.
· ביצוע או מענה לשיחת טלפון יכול גם להזיק ליכולתו של הנהג לנהוג בבטחה.
ניתן לומר כי, שימוש בטלפון נייד מאחורי ההגה עשוי להוביל כמעט תמיד למעורבות בתאונה, במיוחד אם הנהג לא שם לב לדרך שלפניו

 

האם ניתן להשתמש בטלפון הנייד במהלך הנהיגה בצורה בטוחה?

למרות שלעולם לא תוכל להימנע לחלוטין מהסחות דעת מאחורי ההגה, ישנם כמה אמצעי מניעה שתוכל לנקוט בכדי לשמור על עצמך. שמירה על ערנות ואף מודעות לסכנות הנובעות משימוש בטלפון בזמן נהיגה, עשויות למנוע את התרחשותן של תאונות הדרכים. יש לציין כי אנחנו מבינים את הבעייתיות שבדבר ועל כן מניעה מוחלטת מתקשורת במהלך הנהיגה היא כמעט ולא אפשרית. בהתאם לכך, קבלו מאיתנו מספר טיפים לנהיגה בטוחה:

  1. דברו ללא ידיים: מכיוון שמסרונים או ביצוע שיחות טלפון הם אחד הדברים המסוכנים ביותר לעשות בזמן נהיגה, וודאו כי אתם משתמשים במכשיר ללא ידיים בכל הזדמנות אפשרית.
  2. במקרה שיש ברשותכם מערכת מולטימדיה או מערכת שמע, הקפידו להתחבר ל- Bluetooth טרם הנסיעה בכדי לוודא שאתם מרוכזים בנהיגה והעיניים שלכם על הכביש בכל עת.
  3. תשאלו את הנוסע: אם יש איתכם במהלך הנסיעה באוטו חברים או בני משפחה, בקשו מהם לענות לשיחות או טקסטים חשובים עבורכם כשאתם מאחורי ההגה.
  4. הגבילו את השימוש: המתינו עם השימוש בטלפון הנייד שלכם לתום הנסיעה. תאמינו או לא, אפילו מבט אחד חטוף במכשיר הסלולרי שלכם עשוי לגרום להסחת דעת שבגינה תתרחש תאונת דרכים קטלנית.
  5. במקרה בו אתם חייבים להשתמש בטלפון בזמן הנהיגה, חשוב לחכות עד לשלב עצירה מלאה במקום בטוח. רק לאחר שתבצעו את העצירה, בצעו את הנדרש לרבות: מענה למסרון, חיוג לאיש קשר וכן הלאה.
  6. הישארו ממוקדים בעת הנהיגה. הקפידו לבצע את כל הנדרש ממכם טרם הנהיגה, בכדי שלא תצטרכו בשלב כזה או אחר לגעת במכשיר הנייד או אפילו להסדיר את מסלול הנסיעה במערכות ניווט, כל אלו ועוד, ניתן לבצע טרם התחלת הנסיעה.

 

מה החוק אומר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה?

בהתאם לתקנות התעבורה ופקודת התעבורה, חל איסור מוחלט על הנהג ברכב להשתמש בטלפון הנייד שלו בזמן נהיגה. ניתן לראות כי בשנים האחרונות חלה אכיפה נרחבת בידי משטרת התנועה, בכדי לאתר את אותם נהגים אשר משתמשים בטלפון נייד במהלך הנהיגה. ניתן לקבל דו"ח על שימוש במכשיר הנייד גם בידי השוטר בשטח וגם בידי מצלמות סטטיות המתעדות את ביצוע העבירה. נכון לשנת 2021, העונש על שימוש במכשיר הנייד במהלך הנהיגה הוא קנס כספי העומד על 1000 ₪ ובצירוף של 8 נקודות חובה למרשם התעבורתי של הנהג.

 

טיפים לנהיגה נכונה ובטוחה

להלן כמה דרכים קלות אשר עשויות להבטיח נהיגה בטוחה, ללא כל הסחות דעת:

  1. תכנן קדימה: כשמדובר בתוכניות עם חברים או בני משפחה שגרים מחוץ לעיר, נסו לתכנן את הנסיעות האלה לפני העלייה מאחורי ההגה. זה יבטיח לכם מספיק זמן להתכונן לטיול שלכם, מה שיעזור להפחית את הסחות הדעת המיותרות. נהגים שלא יודעים את מסלול הנסיעה, נוטים להשתמש בטלפון במהלך הנהיגה, גם בכדי לשוחח עם חבריהם שיסיעו להם להגיע בדרך הנכונה וגם בכדי לאפס את תוכנות הניווט וכיוצא בזה. לכן, אנחנו ממליצים לתכנן היטב את הנסיעה.
  2. קחו הפסקות: אם אפשר, נסו לקחת הפסקות מדי פעם במהלך טיולים ארוכים. אלה יכולים להיות פשוטים כמו עצירה לתדלק, או סתם לשתות קפה! לא רק שזה יגרום למסע להיות הרבה יותר חלק, אלא שהוא גם יעזור לכם להתרענן ולהתמקד בדרך קדימה, ללא כל הסחות דעת.
  3. תיהנו: אם אתם נוהגים לבד, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להנות מזה! שימו לכם ברקע שירים בעוצמה סבירה, כאלו שינעימו לכם את הדרך, לא רק שזה יעזור לשמור על רוגע, אלא שהוא גם יבטיח שתישארו ערני לכל מה שעומד לפניך בכביש המהיר!
  4. הרחיקו הסחות דעת! ברגע שמכשיר הטלפון מצלצל או שמשמיע צליל של הודעה, קיימת נטייה להסיט את המבט אליו, מה שעשוי לגרום להסחת דעת ולהתרחשות תאונת דרכים. לכן, הקפידו להניח אותו סגור בתיק או במקום שלא קרוב לעיניים שלכם.

 

שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, מסקנות

כדי לבצע נהיגה בטוחה בכביש, חשוב להימנע מהסחות דעת. דרך אחת לעשות זאת היא על ידי הגבלת השימוש בטלפון בזמן הנהיגה. בנוסף, ניתן לראות כי תכנון קדימה של נתיב הנסיעה, והרחקת מכשיר הסלולרי מעינו של הנהג, עשויים להבטיח נהיגה בטוחה.
ואם בכל זאת קיבלתם דו"ח בגין שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, אנחנו ממליצים לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין תעבורה, הבקיא ברזי החוקים השונים, בכדי לנסות ולהביא להקלה בענישה, החל מקבלת הסדר מקל ועד לזיכוי מלא מן האשמה בהתאם לנסיבות.

במאמר זה דיברנו על:

דילוג לתוכן